ISBN:
000999119
Biblioteka:
Talijanski roman: 10 knjiga
Nakladnik:
Matica hrvatska

Giuseppe Tomasi di Lampedusa nije ni slutio da će njegov jedini roman ući na listu najčitanijih knjiga suvremene talijanske i europske književnosti. Mnogi književni kritičari uvrstili su ga među najljepše prozne romane.

Radnja je smještena u vrijeme ujedinjenja Italije (osvajanjem Rima, 20. rujna 1870. ostvarena je ideja talijanskog pokreta Risorgimento - hrv. »preporod« za nacionalno ujedinjenje Italije). Roman, iako pisan u formi proze, sadrži sve odlike talijanskog povijesnog romana; poput dijaloga koji je dosta zastupljen u formi pripovijedanja, zemljopisnog opisa krajolika i  tumačenja povijesnih činjenica u bilješkama na dnu teksta.

Mjesto radnje je otok Sicilija, na kojemu je plemstvo izgubilo svoje povlastice pred građanstvom. Naslov romana zapravo označava sicilijanskoga kneza Salina, koji je već ostario i mora se suočiti s novonastalim promjenama. Taj stari „gepard“ ne predaje se tako lako već nastoji zadržati svoj utjecaj u društvu i počinje se prilagođavati novim manirama ponašanja. Njegov je lik ujedno ključna figura romana. Okružen je obitelji na svom imanju te kroz članove obitelji analizira društvene promjene. Obraća im se satirički, ne štedeći kritizirati i samog sebe. Na taj način misli da će raskinuti sa starim običajima, jezikom koji je bio prepun gemanskih i latinskih izraza, stilom odijevanja i odličja kojima se oduvijek dičio. Poruka je romana da se stare pozicije često spašavaju oblačenjem novog ruha.

Preporuka: Odličan prijevod ovog romana potražite u izdanju Sveučilišne naklade Liber iz 1982 i/ili 1986. godine. Pored toga, riječ  je o tvrdo ukoričenom izdanju obloženom koricama koji je bio objavljen u sklopu serije od deset romana talijanskog romantizma.

PREPORUKA: