Gepard (RECENZIJA)

ISBN:
000999119
Biblioteka:
Talijanski roman: 10 knjiga
Nakladnik:
Matica hrvatska

Pisac samo jednog romana Giuseppe Tomasi di Lampedusa nije ni slutio da će njegova knjiga postati jednom od najčitanijih u suvremenoj talijanskoj i europskoj knjiženosti. Mnogi je smatraju i jednom od najljepših. Stavljajući radnju svog Geparda u već davno vrijeme ujedinjenja Italije (osvajanjem Rima, 20. rujna 1870. ostvarena je ideja talijanskog pokreta Risorgimento - hrv. »preporod« za nacionalno ujedinjenje Italije), Lampedusa kao da pokušava oživjeti roman devetnaestoga stoljeća. Roman, iako pisan u formi proze, sadrži sve odlike talijanskog povijesnog romana; poput dijaloga koji je dosta zastupljen u formi pripovijedanja, zemljopisnog opisa krajolika i  tumačenja povijesnih činjenica u bilješkama na dnu teksta.

Radnja je smještena na Siciliji. Vrijeme je to propasti plemićkoga, aristokratskoga, društva krajem 19. st. Nova građanska klasa koja se stvara sve više preuzima utjecaj u društvu. Naslov romana zapravo označava sicilijanskoga kneza Salina, koji je već ostario i mora se suočiti s novonastalim promjenama. Taj stari „gepard“, međutim, ne predaje se tako lako! Želi i dalje biti dominantan u društvu. Stoga se počinje prilagođavati novim manirama ponašanja. Njegov je lik ujedno ključna figura romana. Okružen obitelji na svom imanju, društvene promjene promatra i kroz članove obitelji. Satirom promatra svoje najbliže, svoje suvremenike ali i sebe sama. Poruka romana je da se stare pozicije često spašavaju oblačenjem novog ruha. No nije li u današnjem političkom svijetu upravo tako?!

Preporuka: Odličan prijevod ovog romana potražite u izdanju Sveučilišne naklade Liber iz 1982 i/ili 1986. godine. Pored toga, riječ  je o tvrdo ukoričenom izdanju obloženom koricama koji je bio objavljen u sklopu serije od deset romana talijanskog romantizma.